A kis darázs kalandjai

forrás:kaileyflynn.blogspot.com

forrás:kaileyflynn.blogspot.com

A Vespa motorok szerelmesei immár múzeumi keretek között is megismerkedhetnek kedvencük történetével a Spazio Museo della Vespa római kiállítás kapcsán. 

Amennyiben nem adódna alkalmunk meglátogatni a nemrég nyílt múzeumot, álljon itt egy kis kitekintés a Vespa történetének legfontosabb állomásairól.

Kezdésként talán a legfontosabb megemlíteni, hogy a Vespa története nem teljes Enrico Piaggio neve után elkeresztelt Piaggio gyár nélkül, ahol az első robogókat gyártották le 1946-ban.

A forradalmian új formatervezésű kétkerekűt azonban megelőzte egy másik prototípus, úgynevezett Paparino (gúnár) megalkotása, amely mind a kor szakmai zsűrije mind a közvélemény előtt hatalmasat bukott. Ezt követően Enrico új tervezőmérnököt, bizonyos Corradino D’Ascaniot bízott meg, aki egy sokkal kifinomultabb prototípussal állt elő, amelyet Piaggio első asszociációja nyomán Vespa-nak (darázsnak) neveztek el.  Így született meg a XX. század egyik legismertebb márkaneve a Vespa, ami Európától Amerikán keresztül hatalmas rajongótábort szerzett magának.

De minek is köszönhető a sikerük?

Kétségkívül a siker egyik fontos elemének tekinthetjük Ascanio tervezőmérnök tökéletes választását. Piaggio egy olyan szerkezetet képzelt el, amely az autó és kerékpár kombinációjával megkönnyíti a második világháború utáni nem éppen könnyed közlekedést. Ascanio elmondása szerint nem szerette a kétkerekű járműveket, gondolatai a repülőgépek formavilága és működése körül forgott, amelynek köszönhetően egy olyan formavilággal állt elő, amely mind praktikumában, mind formájában meghaladta a kor modelljeit. Ez az újszerű látásmód a Vespa történetében végig jelen maradt, köszönhetően a fejlesztőmérnökök folyamatos újításainak, amellyel sokáig képesek voltak a piacot uralni.

A siker másik fontos eleme a Vespa, mint márkafogalom kiépítése és népszerűvé tétele. Ennek megteremtéséért már a kezdetek kezdetétől intenzív marketingkampányt folytattak. Többek között ők voltak az elsők, akik női alakkal népszerűsítették a kétkerekű járművet. Emellett a kor népszerű filmjeiben, mint például a közönségsikert arató, 1953-ban megrendezésre kerülő Római vakáció, is feltűntek az egyre népszerűbbé váló robogók.

Hamarosan a Vespa nemcsak egyszerű motor, hanem jóval több lett ennél. Egy életérzés, amelynek követői szerte a világon klubokat alapítva osztották meg egymással a legújabb kalandjaikat, élményeiket a kedvencükkel kapcsolatban.

Kedves olvasó, önnek van Vespa motora? Ossza meg véleményét mitől jó vagy éppenséggel rossz a Vespa?

Leave a comment